sklep@marianek.pl   |    690-699-950Darmowa dostawa od 199 zł

Rozszerzanie diety niemowlęcia. Kiedy i jak zacząć?

08.07.2021

Rozszerzanie diety niemowlęcia to szczególne wydarzenie w jego życiu. Dziecko po raz pierwszy poznaje inny smak niż mleko i rozpoczyna swoją przygodę po krainie pokarmów. Odpowiednio przygotowując się do tego etapu jako rodzice możemy w spokojny sposób pomóc dziecku doświadczać nieznanych dotąd smaków. W tym artykule odpowiemy na najczęstsze pytania rodziców dotyczących rozszerzania diety, aby był to dla Was czas radości i wspaniałych doświadczeń.

Kiedy zacząć rozszerzanie diety niemowlęcia?

Według Polskiego Towarzystwa Gastrologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci rozszerzenie diety niemowlęcia powinniśmy zacząć nie wcześniej niż w 17. tygodniu życia dziecka i nie później niż końcem 26. tygodnia życia. Należy jednak pamiętać, że nie ma konieczności rozszerzania diety malucha w 4. miesiącu, można spokojnie zacząć w 6. miesiącu życia. Ponadto WHO zaleca, aby niemowlę do ukończenia 6. miesiąca życia było karmione wyłącznie mlekiem matki. Czwarty miesiąc jest okresem, podczas którego u zdrowych, donoszonych dzieci wykształca się umiejętność przyjmowania pokarmów stałych. Górna granica wprowadzenia pokarmów uzupełniających wynika z faktu, iż mleko matki zmienia swój skład oraz kończą się zapasy niektórych składników odżywczych w organizmie dziecka. 

Jak rozpoznać gotowość dziecka do rozszerzania diety?

Aby przygoda z nowymi smakami zaczęła się pomyślnie, bez żadnych stresów i nerwów, warto rozpocząć ją w momencie, gdy dziecko będzie na to gotowe. Umiejętność przyjmowania stałych pokarmów jest etapem rozwojowym takim jak chodzenie czy siedzenie. Jak zatem rozpoznać gotowość dziecka do rozszerzania diety? Po pierwsze u dziecka musi zaniknąć odruch wypychania z buzi. Po podaniu łyżeczki, dziecko nie wypycha automatycznie pokarmu z buzi, a utrzymuje go. Po drugie, niemowlę musi umieć siedzieć z podparciem lub samodzielnie. Wiele obaw u rodziców powoduje podanie stałego pokarmu, ze względu na możliwość zakrztuszenia przez dziecko. Jednak, gdy będzie ono miało stabilną pozycję do karmienia, ryzyko zakrztuszenia zmniejsza się. Kolejną oznaką gotowości u dziecka jest zainteresowanie dziecka pokarmem. Niemowlę obserwuje nas, jest zaciekawione tym co wkładamy do ust i wykazuje chęć spróbowania tego co jedzą rodzice. Następnie dziecko umie trzymać jedzenie w rączce i włożyć je do ust. Zanim zaczniemy rozszerzanie diety możemy zaobserwować czy maluch potrafi utrzymać zabawkę i włożyć ją do ust np. gryzak. Ostatnią oznaką, jaka może świadczyć o gotowości dziecka do rozszerzania diety jest zdolność do gryzienia i żucia. I tutaj również możemy zauważyć to podczas zabawy dziecka. Czy wkłada zabawki do buzi i zaczyna je gryźć. Mając świadomość powyższych oznak świadczących o gotowości dziecka do rozszerzania diety, możemy łatwiej podjąć decyzję kiedy ma nastąpić podawanie nowych pokarmów dziecku. Jednak należy pamiętać, że każde dziecko ma inne tempo rozwoju, a priorytetem podczas rozszerzania diety niemowlęcia jest umiejętność samodzielnego trzymania główki.

Jak rozpocząć rozszerzanie diety?

Poznawanie nowych smaków to nie zawody, ile maluch zje. Na początek przyzwyczajamy dziecko do nowości, a nie oferujemy mu zamiennego posiłku. Kiedy dziecko będzie głodne lub zmęczone może być niechętne do współpracy i nasze starania pójdą na marne. Dlatego też, nowy pokarm wprowadzamy po posiłku mlecznym, gdy dziecko jest wypoczęte i zadowolone. Kiedy dziecko będzie starsze możemy podawać pokarm uzupełniający przed posiłkiem mlecznym. Początkowo  wprowadzamy małe ilości, kilka łyżeczek w zupełności wystarczy. Należy pamiętać, aby w jednym dniu był podawany dziecku jednoskładnikowy nowy pokarm. Dzięki czemu w przypadku alergii łatwo będzie nam określić na co dziecko jest uczulone. Na początek powinniśmy rozpocząć rozszerzanie diety malucha od warzyw. Do smaku owoców o wiele szybciej dziecko przyzwyczai się. Jeśli więc od nich zaczniemy rozszerzanie diety, potem może być kłopot z akceptacją warzyw. Rozszerzając dietę malucha nie zapominajmy również o mięsie i rybach. Mięso jest bogate w żelazo, którego zapasy kończą się około 4 miesiąca życia. Ryby zaś to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka. Wybierając dla dziecka ryby unikajmy ryb drapieżnych tj. miecznik czy tuńczyk ze względu na możliwość kumulowania się szkodliwej rtęci. Jeśli chodzi o jajka to również należy uwzględnić je w diecie malucha. Oczywiście nie surowe, a możemy podawać zarówno żółtko, jak i białko razem. Do przygotowywania posiłku dla malucha nie używamy soli ani cukru, a wszystkie pokarmy muszą być ugotowane i zmiksowane. W miarę postępu dziecka z nauką jedzenia możemy podawać maluchowi kawałki, zaczynając od miękkich produktów tj. chleb, banan czy ugotowany makaron. Należy także pamiętać, że dziecku nie od razu może posmakować dany pokarm. Dlatego czasem wymagane jest kilka prób, aby dziecko przekonało się do nowego smaku. Przy rozszerzaniu diety niemowląt z reguły jeden posiłek mleczny na miesiąc jest stopniowo zastępowany pokarmem uzupełniającym. Najlepiej, aby dziecko do 1 roku życia zjadało 2-3 posiłki mleczne. Natomiast jeśli dziecko dalej wykazuje chęć ssania piersi i nie je zbyt dużo posiłków stałych, to nie musimy się martwić, wystarczy dać maluchowi więcej czasu.

Co z pokarmami alergizującymi tj. gluten, miód?

Unikanie pokarmów potencjalnie alergizujących nie ochroni dziecka przed wystąpieniem alergii. Dlatego powinniśmy je wprowadzać tak jak pozostałe pokarmy w małych ilościach. To samo dotyczy glutenu, którego rodzice tak się obawiają. Najlepiej najpierw podać dziecku kaszkę bezglutenową, a po jej akceptacji, w kolejnych dniach można podać kilka łyżeczek kaszki zawierającej gluten. Istnieją jednak wyjątki w produktach, których wprowadzenie musi zostać nieco opóźnione. Należą do nich:

  • mleko krowie jako główny posiłek – po 1 r. ż.
  • miód – po 1 r.ż.
  • grzyby – po 6 r.ż
  • mleko ryżowe – po 4-5 r.ż. (posiłki z ryżem są dobre, tylko z mlekiem ryżowym musimy poczekać)
  • podroby – po 3 r.ż.

Jaka metoda jest najlepsza?

Każde dziecko jest inne dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jeśli maluch nie siedzi jeszcze samodzielnie rozpocznijmy rozszerzanie diety przy pomocy łyżeczki. Jednak zwróćmy uwagę na łyżeczkę jaką chcemy dziecku kupić. Musi być ona płaska, aby dziecko łatwo mogło ściągnąć z niej pokarm, nie powinna być dużych rozmiarów oraz musi być wykonana z bezpiecznych materiałów. Łyżeczkę wkładamy w momencie, gdy dziecko otwiera buzię, nigdy na siłę! Gdy dziecko potrafi samodzielnie siedzieć możemy rozszerzać dietę metodą BLW. Wtedy podajemy dziecku ugotowane, miękkie jedzenie w kawałkach i dziecko samo decyduje co chce zjeść i w jakiej ilości. Metoda BLW ma wiele zalet, między innymi wspiera rozwój małej motoryki u dziecka, jego zmysłów oraz koordynację oko-ręka. Należy także pamiętać, że zawsze metodę karmienia łyżeczką i BLW możemy połączyć. Wszystko zależy od naszych i dziecka preferencji oraz umiejętności.

Co podawać dziecku do picia?

Jeśli chcemy zaoferować dziecku jakiś napój ma to być woda. Oczywiście możemy podać sok, ale musi być on w 100% naturalny, bez dodatku cukrów. Oprócz tego, podany sok nie ma być formą popicia, a zastąpieniem posiłku (120 – 150 ml soku). Podając dziecku sok należy zwrócić uwagę na skład, gdyż produkty sokopodobne posiadają wiele cukrów, przyczyniających się do późniejszej otyłości u dzieci. Informację z czego powinno pić niemowlę znajdziesz na naszym blogu w artykule Z czego powinno pić niemowlę? Bidon, kubek niekapek, a może jeszcze coś innego?

Podsumowanie

Podsumowując, rozszerzenie diety niemowlęcia to wspaniały okres w jego życiu. My jako rodzice kierując się powyższymi zasadami możemy w doskonały sposób otworzyć dziecku drzwi do nowych smaków. 1000 pierwszych dni dziecka, licząc już od życia płodowego jest szczególnie ważne podczas wykształcania odpowiednich nawyków żywieniowych. Dlatego zadbajmy o to, aby posiłki naszych dzieci były bogate w wartościowe składniki odżywcze oraz zawierały wiele witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Dając dziecku dobry przykład możemy przyczynić się do zmniejszenia występowania chorób metabolicznych w późniejszym wieku. A jak wiadomo, zdrowe dziecko to szczęśliwe dziecko!

    wstecz